Når verden stopper op – og vi er i hjemmekarantæne

af Hanneli Ågotsdatter | | 24. marts 2020

Mange af os har nu været i hjemmekarantæne i en hel uge, nogle i endnu længere tid. Til at begynde med var det måske ok, men som dagene går, mærker vi at det bliver sværere bare at sidde derhjemme, ikke at kunne opretholde sit daglige liv. Savnet efter at være sammen med dem man holder af, tiltager. Til at begynde med er film og underholdning spændende, men efter en stund forstærkes længslen efter meningsfylde. Vi ser nyheder, tænker på fremtiden, bekymrer os, men hvad med lige nu, dette øjeblik som mere end nogensinde fremtræder uden garantier? Hvordan kan vi styrke vores nærvær i dette nu?
I går holdt vi – på nettet –  møde med hele Kontemplations team om hvordan vi på vores fælles platform bedst kan forholde os i denne tid. Vi har her samlet nogle forslag til aktiviteter som kan udføres også i disse coronatider hvor vi, for at passe på hinanden, skal holde afstand.

Gående meditation udendørs
Med dig selv, med hunden, eller sammen med den eller dem du sidder i hjemmekarantæne med.
Her er det Kirsten og Lasse fra Kontemplations team der støtter hinanden i på skift at gå med lukkede øjne, åbne sanserne og slippe kontrollen.

Du kan læse mere om det at gå med nærvær i Kirstens blogindlæg Vandring – som Praksis, eller i Jeanettes Hvad fødderne beretter.

 

Meditere i naturen
Find et roligt sted, ved havet, i skoven, i haven, under et træ. Lyt til den helt særlige stilhed der findes på vores klode lige nu. Få eller ingen fly krydser himmelrummet, trafikstøjen er for tiden meget begrænset, og naturlydene har plads i lydlandskabet.

Til inspiration kan Andreas Roepstorffs blogindlæg At tale med træer varmt anbefales. Det samme kan Celinahs Har du husket at lytte til et træ i dag?

 

Lave mad med kærlighed
Selv om verden står stille et øjeblik, har kroppen stadig behov for næring, og dem omkring jer har behov for det. Lige nu er en fremragende tid til at lave mad med kærlighed.
Her er fem links til nogle af Kontemplations køkkens mest populære opskrifter:

· Celinahs Rødbedesuppe

· Mikkels sortbønne tortillas

· Brittas Blommemarmelade

· Lasagne med grillede grønsager

· Ottolenghi-inspireret blomkålssalat

 

Spise med nærvær
Når man har forberedt et måltid med kærlighed, bliver den næste praksismulighed så at sige serveret på et sølvfad: 😊 At spise med fuldt nærvær. Vi får en mulighed for at aktivere hele vores sanseapparat, syns- og lugtesansen, smagssansen, følesansen og hørelsen.
Ved at sænke tempoet omkring måltiderne giver vi plads til den mulige nydelse der ligger i hvert måltid.

I blogindlægget Mindful Eating – Spisning med opmærksomt nærvær går Katrine Annesdatter-Madsen i dybden med dette tema.

 

Balancere den udadgående og den indadgående opmærksomhed
I en tid som denne følger de fleste af os nyhederne. Op til flere gange dagligt. Måske flere gange i timen. Situationen angår os alle, og det er nødvendigt at vi er opdaterede. Men denne konstante opdatering kan let trække os ud af os selv, og når vi er ude af os selv, er det svært både at drage selvomsorg og at være der for andre. Vi foreslår derfor en balance mellem det at følge med på nyhederne og det at følge med på hvad der foregår i den indre verden. De indre nyheder.
En fremgangsmåde kunne for eksempel være at når man har hørt eller læst ti minutter af dagens nyt, så tager man ti minutter hvor man mærker kroppen, bliver bevidst om sin vejrtrækning, mærker hjertet og medfølelsen – eller hvordan hjertet beskytter sig – og blot lytter ind i ens egen indre stemning.

 

Nærværsyoga derhjemme
I disse tider – som alle tider – er det gavnlig at kunne mærke sin krop, at være centreret og forankret i sin kerne. En regelmæssig nærværsyogapraksis er en god støtte til denne forankring.

Nærværsyoga træner bevægelse med nærvær.
Det drejer sig om at kultivere selvomsorg og at opøve vores medfødte evne til at være bevidst om kroppen på en ikke-vurderende måde. For bedre at kunne lytte til, og svare på, kroppens signaler.
Hvorved vi har mulighed for at fordybe vores centrering og kontakt indadtil, blive bedre til at regulere stress og få mere overskud og nærvær til både os selv og vores omverden. Hvad der er særlig brug for lige nu.

I vores praksisbibliotek finder du guidede yogasekvenser som kan støtte dig i din hjemmepraksis.

 

Tid til praksis
I det faktum at alle i denne tid er nødsaget til at sætte tempoet ned, ligger der for den praktiserende en lejlighed til at intensivere praksis.
Når omstændighederne samtidig er turbulente, og fremtiden endnu mere usikker end den ellers er, kan det gøre en forskel – i hvert fald for en selv – at lægge et meditativt anker indad, ind gennem nærværsevnen, åndedrættet, kropsbevidstheden og hjertefølelserne.

I vores praksisbibliotek finder du flere nærværsøvelser og meditationer du kan lytte til online eller downloade gratis.

 

Holde afstandskontakt med kære mennesker
I denne tid hvor vi bedst passer på hinanden ved at holde afstand, kommer de digitale hjælpemidler til deres ret. Selv om vi ikke kan røre og kramme hinanden, kan vi alligevel være nærværende med hinanden.

 

At give kreativiteten plads
Måske er dette tiden til at du selv, eller med andre, finder pen og papir frem og skriver eller tegner løs. Projektløst. Just for the fun of it.
Kreativitet er en medfødt kompetence som dagene nogle gange bare går for stærkt til at vi husker på. Eller afsætter tid til.  Og kreative møder hvor vi ikke skal præstere, hvor vi ikke har fokus på produktet, men bare er sammen i legen eller processen, kan i al deres lavmælthed være værdifulde.

Billedkunstner Hanne Linde har skrevet om kreativitet og nærvær i Bliv ven med din vejrtrækning og At trække vejret sammen.

 

Og når der stadig er tid til overs kan man lege med at give sin kæreste et nyt look. ❤️

 

Foto: Justin Hummerston, Pia Enghild, Mikkel Strandbygaard

 

 

 

FØLG OS PÅ INSTAGRAM
Something is wrong.
Instagram token error.
Something is wrong.
Instagram token error.