Mindfulness ved måltider og nærværet som en bevidst kompetence

Christian og GullMaja3

Gull-Maja og Christian deltog i Kontemplations netop afsluttede 8 ugers forløb i mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) i København. I det følgende giver de i dagbogsform øjebliksbilleder af deres erfaringer efter 3. og 4. session.

3. session: Christian om nærværstræning – fra ubevidst inkompetence til bevidst kompetence:
Jeg har de seneste 2 uger forsøgt at gøre en vane ud af at være helt tilstede i alle de måltider jeg spiser alene. Det vil sige ingen serier eller film, ingen musik, facebook eller andre distraktioner imens jeg spiser – bare mig, min mad og måske et stearinlys. Denne omstilling har ikke været ubesværet – impulsen til at hive min mobil op af lommen var stort set konstant til stede de første par dage. Min tidlige modstand har imidlertid fortaget sig, så jeg nu kan sidde i ro og mag og nyde min mad på en måde jeg aldrig har kunnet før – og som sidegevinst spiser jeg langt mindre end tidligere. Min kæreste blev helt imponeret da jeg forleden formåede at være længere tid om at spise min portion end hende.

Christian Addington: Psykologistuderende med samtaleterapi som hovedinteresse. Jeg er desuden meget optaget af de psykologiske aspekter af den bæredygtige omstilling. I min fritid kaster jeg mig ud i alt fra videnskabelig brødbagning til kampsport, og jeg prøver at vide en lille smule om alting.

Christian Addington:
Psykologistuderende med samtaleterapi som hovedinteresse. Jeg er desuden meget optaget af de psykologiske aspekter af den bæredygtige omstilling. I min fritid kaster jeg mig ud i alt fra videnskabelig brødbagning til kampsport, og jeg prøver at vide en lille smule om alting.

Jeg føler mig dog om muligt endnu mindre nærværende end ved starten af kurset. Jeg fanger konstant mig selv i at være tabt i tanker, uden syn eller føling for det som foregår foran mig – eller det som foregår inde i mig. Ikke at MBSR-kurset har haft en negativ effekt på mig, jeg tror nærmere at jeg er blevet mere opmærksom på hvornår jeg er uopmærksom. Jeg husker engang at have læst om at der findes flere ’stadier af kompetence’. Du starter på ’ubevidst inkompetence’ – du gør det forkert og du ved ikke at du gør det forkert. Næste niveau er ’bevidst inkompetence’ hvor du begynder at opdage hver gang du gør noget forkert. Dette niveau kan selvsagt føles som et tilbageskridt, men bør ikke lede dig til at miste modet. For rundt om hjørnet venter ’bevidst kompetence’ – hvor du, når du gør en indsats for det, kan handle kompetent. Så jeg er optimistisk, og spændt på næste kursusgang.

4. session: Gull-Maja om mindfulness ved måltider:
Det er mandag eftermiddag og der er kun få timer til vi skal mødes igen for 5. gang. Tiden er gået ufatteligt stærkt og jeg kan ikke fatte at vi allerede er halvvejs gennem forløbet. Nogle øvelser og fokusområder har gjort mere indtryk end andre, og specielt nærvær ift. daglige rutiner og mindful spisning har haft stor betydning for mig.

Gull-Maja la Cour: Psykologistuderende med en udpræget interesse for eksistentiel psykoterapi og mindfulnessinspireret terapi. Jeg er dybt fascineret af hvordan mennesker skaber mening i deres tilværelse og hvorvidt der findes universelle etiske, moralske, psykologiske samt religiøse ideer eller forestillinger. Når jeg ikke er begravet i bøgerne holder jeg meget af at løbe ture i naturen, dyrke yoga, drikke kaffe, vinterbade og klatre i træer med min kæreste. 

Gull-Maja la Cour: Psykologistuderende med en udpræget interesse for eksistentiel psykoterapi og mindfulnessinspireret terapi. Jeg er dybt fascineret af hvordan mennesker skaber mening i deres tilværelse og hvorvidt der findes universelle etiske, moralske, psykologiske samt religiøse ideer eller forestillinger. Når jeg ikke er begravet i bøgerne holder jeg meget af at løbe ture i naturen, dyrke yoga, drikke kaffe, vinterbade og klatre i træer med min kæreste.

De seneste par måneder har jeg udviklet en uvane med at spise mine måltider foran computeren, så jeg kunne være på facebook samtidig, se en dokumentar eller lign. Det startede langsomt og ubevidst, men pludseligt fandt jeg mig foran computeren ved stort set hvert måltid. Hvis der ikke umiddelbart var noget jeg ville se eller høre, afsluttede jeg mit måltid hurtigt og ubevidst. Jeg har virkelig prøvet at arbejde med at afvende mig denne dårlige vane, men har også måtte sande at vaner er genstridige og svære at lave om på. Heldigvis har MBSR indirekte ”tvunget” mig til at afvende og i stedet praktisere bevidst nærvær og opmærksomhed på deltaljerne i sanseoplevelserne. Jeg forsøger nu blot være med det der er, uden at ville noget andet eller mere – forsøger at slippe ønsket om at ville underholdes! Jeg må indrømme at jeg stadig kæmpe med afvænningen og har flere gange taget mig selv i at være på vej hen mod computeren igen.

Det er hårdt, men også utrolig godt og givende. Jeg er allerede nu meget mere tilstede under måltidet, nyder min mad mere, spiser den langsommere og spiser mindre. Det vil uden tvivl være en opmærksomhed jeg er nødt til at blive ved med at være opmærksom på dette næste lange stykke tid, og håber og tror at jeg en dag slet ikke vil overveje at sætte mig derhen igen, men i stedet sætte mig ved spisebordet og blot være med mig og min mad.

FØLG OS PÅ INSTAGRAM
Something is wrong.
Instagram token error.
Something is wrong.
Instagram token error.